tirsdag 8. desember 2009

Lokaler i Østfold?

Jeg må si at jeg har tenkt litt sånn : Jeg skal gifte meg i Oktober, da er det jo ikke noe problem å finne hverken kirke eller lokaler! Og på det første ser det ut som om jeg har rett, ingen andre hadde booket dagen vår i de 2 kirkene jeg har sjekket, men dette med lokaler er værre har jeg funnet ut. Har sjekke flere aktuelle steder, men det ser ut som om jeg skal ha et "stort bryllup" for nesten alle steder tar max 50! Og sånn jeg har regnet nå så blir vi 65 til middag og så lurer jeg på å be 10-12 til kaffe.
Jeg sendte mail til gamlebyen i fredrikstad i går og sjekket hva de kunne tilby, og de hadde 2 lokaler som var store nok, det ene var Bombardersalen som hadde stoler etc til 80 personer, og det andre var Grunnmurede provianthus med plass til 150, men dette lokalet var allerede reservert.
Jeg har vært i bryllup i begge, men husker ikke helt hvordan det var der, så vi får nok ta turen.
Ellers ringte mamma til slekninger i sarpsborg som kunne fortelle om Odd Fellow i sarpsborg, vi ringte og de klarte max 65 helst mindre.. men det er jo en mulighet, ei bekjent kunne også anbefale Rødekors huset på rolvsøy, så jeg tenkte å få ringt dit i løpet av dagen!
(bilde fra moss kommunes hjemmesider)
Ellers begynte jeg jo å søke på andre steder enn hva jeg hadde tenkt, og i moss, nermere bestemt på jeløya dukket det opp en del steder som så ut til å være store nok, og jeg falt spesielt for Torderød Gård!


Her var det slik at man måtte ha maten fra skipperstua i Drøbak, da det er de som eier stedet, men at man i private selskaper kunne ha drikke selv, noe som passer meg perfekt, siden dette er en stor kostnad når man skal arrangere bryllup, en kostnad som kan bli lavere hvis man kan ordne slikt selv og man bor nærme svenskegrensa! Ellers fant jeg også Alby Gård, som også så ganske fint ut.

Noen som har noe erfaring med noen av disse stedene? Eller har noen andre å tipse om?

Klem Hege

4 kommentarer:

  1. Det stemmer nok! Jeg har bare ikke vært i så stort bryllup der, men det er plass. :) Det er tre store stuer.

    Det er et gammelt sted, men de pusser det opp kontinuerlig. Havestuen (den store) var nymalt til vi hadde vårt bryllup der.
    Men selvfølgelig er det steder som er slitt, siden det har stått i så mange år. Jeg synes "danserommet" er STYGT, men det er fordi det er pusset opp på 90-tallet(?). I en stil som ikke passer huset. Men dere trenger jo ikke nødvendigvis bruke det, evt. pynte det så godt dere kan.

    Vi hadde med drikke selv, kjøpte i Sverige, og mat til ungene. Kjøpte fjordland poteter til de og kjøtt og grønnskaer - det ordnet cateringfirmaet for oss. Servicen deres er helt herlig!!!

    PS: Vi hadde fingermat til gjestene mens vi ble fotografert. Suksess. Godt å ikke bare få drikke i 2 timer, for det tar fort så lang tid! Vi hadde vielsen kl 15 og middag kl 18, så folk fikk lissom kun spist lunsj før...

    SvarSlett
  2. Ikke noe problem, bare hyggelig å kunne hjelpe.

    Så bra at dere kan få muligheten til å se dekket bord. Det hjelper masse! :) De er veldig hyggelige de som jobber der, du kan nok spørre de om det meste tror jeg. ;)

    Jeg anbefaler også å leie hele, da kan dere bruke skottestuen (det brune rommet) til kaffe og kaker, og den lille stuen hvor vi tok bilder til å samle gjestene før det er middag. Greit å ha det lukket inn til middagsrommet om dere bare skal bruke det store rommet. Det er jo enda et rom utenfor der vi tok bilder, så det er mye plass. :)

    De på Skipperstuen kan vel servere også, tror jeg, men kona til Øyvind tar på seg jobb som hovmester, og hun var veldig dyktig. Hun skaffer da servitører.

    Mener at de kokte kaffe til oss mens vi gjorde oss ferdige med middagen, og det er plass til kaker - bare snakk med Øyvind om det.

    Her er forresten vår meny, gjestene snakker om den ennå. Utrolig bra!!
    Grillet kamskjell på petit pois-puré, foie gras og sprø Serranoskinke. Beurre blanc med kjørvel
    Grillet tunfisk på risotto med safran, spinat og morkler. Krepseglace og sprø purreløk
    Kalv entrecôte stekt med timian og dijonsennep. Friske grønnsaker, ovnsbakte Amandinepoteter og madeirasaus
    Desserttallerken Torderød. Hjemmelaget is og sorbét, frukter, bær, liten crème brulée og sjokoladebakverk
    (525,- p.p)

    Etter å ha bestemt mat lager Øyvind et forslag til viner til de forskjellige rettene.

    Vi er utrolig fornøyd med de!! :)

    SvarSlett
  3. (Vi slo til med 4 retter siden vi bare var familie og forlovere)

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg kan anbefale Balaklava på det sterkeste. Der var den stemningen jeg var ute etter og som vi ønsket til vårt bryllup. Maten var helt nydelig.

    Men vi hadde 50 gjester, og kan vel se for meg at det kan bli litt trangt med fler. Da må det evt dekkes bord som strekker seg gjonnom begge stuene...

    Ellers helt toppers!

    SvarSlett