søndag 7. februar 2010

Hvem sitter hvor ?

Hvem sitter hvor i kirken?
Jeg har diskutert dette litt på et forum, men jeg ønsker enda flere erfaringer rundt dette...
Jeg mener å ha sett mest av følgende versjon:
Brud, brudens far og forlover(e) på ene siden, og Brudgom, brudgommens mor og forlover på andre siden...

Men i de siste 3 bryllupene vi har vært i har det vært begge foreldrene og forlovere sittet der oppe...

Jeg ville høre litt hva andre hadde av erfaring rundt dette, og tok det opp på http://www.bryllupsvenner.no/, og der virker det som om de fleste bare hadde sett brudepar og forlovere... men det har jeg aldri sett...og det vil nok ikke være noe løsning for oss heller...Vil ha foreldre der oppe... men hvor mange?

Jeg har sett for meg at dette med foreldre er for å skape et bånd mellom familiene.
Det jeg da har sett mest er at hennes far bytter side etter vielsen, slik at brudeparet får sitte sammen, og at hennes far og hans mor sitter sammen, og at dette er litt "bånding" mellom familiene...

Hva er deres erfaringer rundt dette?

Klem Hege

2 kommentarer:

  1. Hejsan! I sverige sitter inga. :-) Brud och brudgum står och det gör tärnor och bestman likaså. :-) Inte mycket hjälp härifrån. ska träffa min väninna som hade det blå bröllopet och höra med henne om tips imorgon. Ha en fin kväll. kram alexandra

    SvarSlett
  2. Jeg er gift (2004) i vårt bryllup gjorde vi på følgende måte som jeg tror er "norsk standard"

    Svigermor, min mann og hans forlover satt på ene siden og satt der når gjestene kom.

    Når vi som siste kom til kirken gikk min forlover inn og satte seg på motsatt side. Min far og jeg gikk inn på vanlig vis og satte oss på samme side som min forlover.

    Etter selve vielsen (der vi sier ja) byttet min mann og min far plass.

    I de bryllup der brud og brudgom går sammen inn er det mer vanlig at brud og brudgom sitter på samme side under hele bryllupet, de bryllup jeg vært i der de kommet inn sammen har ikke foreldrene sittet der oppe men vet ikke om det er noen regler for dette....

    Fin blogg du har.

    SvarSlett